پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118442
روياي بر باد رفته کردستان مستقل در عراق
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 2853

نيروهاي خلافت اسلامي و يا همان داعش قديم دو شهر شمالي عراق را در مبارزه با نيروهاي پيشمرگه کردستان به تسخير خود در آوردند . اين پيروزي نظامي باعث تسلط اين نيروهاي افراط گراي اسلامي بر سايت هاي نفتي منطقه کردستان عراق شده است .

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از رويترز? نيروهاي داعش که متوجه شده اند نمي توانند پيشروي خود به سمت عراق و روياي خلافت اسلامي به مرکزيت بغداد را محقق سازند ? سعي دارند با تصرف شهرهاي شمالي عراق و به خصوص شهرهاي منطقه کردستان به منابع مالي بيشتر و همچنين زمينهاي نفت خيز رسيده و از اين طريق بر توان مالي خود براي ادامه تسخير شهرهاي مد نظرشان بيافزايند. نيروهاي کرد با توان بيشتر از جمله نيروهاي ويژه وارد اين مناطق شدند تا بتوانند با اعضاي داعش مقابله کنند . اين مبارزات در روزهاي پاياني هفته گذشته شدت بيشتري به خود گرفت اما داعش از سه جهت به مناطق تحت کنترل کردها وارد شده و کار را براي اين نيروهاي ويژه سخت کرد.

داعشي‌ها در نهايت توانستند در حالي که در کاميونهاي حامل سلاح و نيروهاي ويژه به اين شهرها وارد مي شدند ،از سه جهت به نيروهاي کرد يورش برده و شهر را به تصرف خود در آورند. نيروهاي القاعده با تصرف شهر زومار به سنت قبلي خود پرچم سياه رنگ داعش را بر فراز ساختمانهاي مهم دولتي در اين شهر آويختند تا نشان دهند شهر به صورت کامل در اختيار آنان است .

آويختن پرجم برفراز ساختمانها نشاندهنده اين است که بسياري از مخالفين اين گروه در اين شهر اعدام شده و تلاش بر اين است که حکومت اسلامي با قوانين خاص آن در اين شهرها بر قرار شود . بعد از تصرف شهر زوما ? حکومت خلافت اسلامي به سمت شهر «سنجار» حرکت کرد؛ جايي که شاهدان بيان کرده اند ساکنان آن بعد از مشاهده مقاومت ضعيف کردها ? منطقه را به سرعت ترک کرده اند .

حکومت خلافت اسلامي و يا گروه داعش تا هم اينک ? شهر بزرگ عراق که محل حوزه هاي نفتي مهم در اين کشور است را به تصرف خود در آورده اند و از فروش نفت اين مناطق براي تامين عمليات هاي نظامي خود استفاده مي کنند .

روياي بر باد رفته کردها
کردها در عراق آرزوي ديرينه اي براي جدايي کامل از دولت مرکزي و استقلال داشته اند . دولت مالکي نيز درگيريهاي مختلفي بر سر منابع مالي و بودجه هاي عمومي اين بخش از عراق و همچنين منابع حاصل از فروش نفت در اين منطقه با کردها داشته است . بعد از ورود داعش به اين بخش از عراق ? نيروهاي پيشمرگه کردسان توانستند دو شهر نفتي را که در تصرف نيروهاي داعش خود? آزاد کرده و تسلط کامل و کنترل اين شهرها را در اختيار گرفته و به استخراج نفت از اين شهرها بپردازند . با تسلط کردها بر اين زمينهاي نفتي ? منابع و عوايد حاصل از فروش نفت نيز ديگر به دولت مرکزي تعلق نگرفت .

حالا با ورود داعش به مناطق تحت تصرف کردها ?‌دوباره اين مناطق نفتي به دست تروريست ها افتاده است . يک مقام مسئول در مناطق نفتي شمالي عراق به رويترز گفته است : مبارزان داعش کنترل ميدان نفتي «عين ضلاح» و دو منطقه نفتي توسعه نيافته به نام هاي بتما و صوفيه را در دست گرفته اند .

بر اساس بيانيه اي که گروه داعش در وب سايت خود منتشر کرده است ? مبارزان اين گروه در يک نبرد ?? ساعته با نيروهاي کرد ? تعداد زيادي از مبارزان کرد را کشته و منطقه زومار به همراه ?? روستاي مجاور آن را به تصرف خود در آورده اند . در بيانيه اين گروه امده است : نيروهاي حکومت خلافت اسلامي باسلاحهاي خود توانستند کنترل بسياري از مناطق را به دست بگيرند . اين مبارزان از مرزهاي بين ترکيه ? سوريه و عراق آمده بودند تا به مبارزه با نيروهاي کرد بروند .

منبع:افکار

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html